Aquest dijous 1 de juliol a les 19 h us convoquem a una pedalada molt especial. Especial perquè serà la primera després de molt de temps i podrem retrobar-nos de forma festiva. Però a més a més volem que sigui una pedalada reivindicativa, així que convideu a totes aquelles persones que vulguin promoure l’ús de la bici, com més serem més impacte causarem. Podeu consultar el recorregut clicant aquí.

El canvi modal del cotxe als modes no motoritzats és una qüestió prioritària que hauria de rebre la màxima atenció de qualsevol govern responsable. Granollers ha desenvolupat amb èxit un procés de pacificació i peatonalització del centre en els darrers anys, i els desplaçaments a peu són l’opció més habitual en la mobilitat dins el municipi. Tanmateix encara hi ha massa desplaçaments amb cotxe dins la ciutat, entre barris, a polígons industrials, i sobretot de connexió amb altres municipis veïns de la conurbació o de la regió metropolitana de Barcelona. És en aquest àmbit on resulta necessari incorporar la bicicleta com a opció de mobilitat per reduir l’ús del cotxe i fer millors les condicions de vida dels habitants de Granollers.
La convocatòria per a municipis de més de 50.000 hab dels Fons Europeus “Next Generation” que vehicularà el Ministerio de Transportes, Movilidad i Agenda Urbana (MITMA) per finançar projectes relacionats amb la mobilitat, suposa una gran oportunitat per una ciutat com Granollers per finançar projectes que facilitin i promoguin l’ús de la bicicleta.
Per això des de l’Associació Granollers Pedala proposem que s’incloguin els projectes, que descrivim breument a continuació, en la proposta que presenti l’Ajuntament de Granollers al Fons Europeus.
RECLAMEM EL DESPLEGAMENT DE LA XARXA PEDALABLE I PER TANT:
- L’adequació dels carrers per la circulació segura de bicicletes ocupi un espai central i prioritari en les polítiques de transformació urbana de Granollers i la seva conurbació.
- El desplegament d’una xarxa pedalable que connecti tots els barris i principals equipaments de la ciutat, amb continuïtat a la conurbació i municipis veïns. Això ha d’implicar necessàriament la reducció de l’espai destinat al vehicle privat, i ha de suposar l’eliminació de franges d’aparcament i/o carrils de circulació a les principals vies de la ciutat per ubicar-hi carrils bici segregats que permetin al conjunt de la població pedalar de forma segura.
- Per seguretat i salut, que es restringeixi el trànsit motoritzat davant els centres educatius a les franges d’entrada i sortida, afavorint la mobilitat activa, en comptes de facilitar l’aparcament dels cotxes davant d’alguns centres com es fa actualment.
- Que s’incorpori la bici en els criteris generals de disseny urbà, i que la reforma de qualsevol carrer de la ciutat incorpori una solució efectiva per al trànsit segur de bicicletes.
I PER AIXÒ ES PROPOSEN LES SEGÜENTS ACTUACIONS PER ALS FONS EUROPEUS:
Es proposen les següents actuacions a presentar en la convocatòria de 2021. La resta de xarxa pedalable es proposa desenvolupar-la projectualment per poder-la presentar a la convocatòria de 2022.
- Prolongació de l’actual eix Nord-Sud fins al límit nord del municipi fins a enllaçar amb Les Franqueses, i fins al Barri de Can Bassa incorporant el creuament de la Ronda Sud.
- Execució del 2n itinerari Nord-Sud a l’Oest de la carretera des de la connexió amb Les Franqueses fins a al Polígon de Palou Nord, connectant amb el camí ral de Palou.
- Connexió pedalable des de l’Estació de Granollers Canovelles fins a la Plaça Constitució per l’Avinguda de l’Estació del Nord, donant continuïtat al primer tram d’enllaç en procés d’execució de la connexió amb Palou.
- Incorporació de carril bici al carrer Roger de Flor des de Plaça Constitució fins almenys el carrer Tres Torres
- Incorporació de carril bici al carrer Torras i Bages, des de Plaça Constitució a Girona.
- Els carrils bici poden suposar la pèrdua de places d’aparcament. Es proposa desenvolupar noves bosses d’aparcament regulat amb zona verda en les àrees properes, per no penalitzar als residents garantint-los un nombre de places d’aparcament disponibles al carrer equivalent a l’actual.
- Reforma Av. Sant Esteve, amb incorporació de carril bici, preveient la continuïtat per Avinguda del parc i Girona fins enllaçar amb el carril bici del carrer Girona Nord.
RECLAMEM APARCAMENTS SEGURS
Especialment en estacions de transport interurbà per afavorir la intermodalitat, i en equipaments i centres educatius, per una acció formativa als centres educatius que doni eines i habiliti infants i adolescents a circular amb bici de forma segura, i pel recolzament de la policia local en la seva acció quotidiana, protegint els usuaris de la bicicleta i promovent les bones pràctiques.
I PER AIXÒ ALS FONS EUROPEUS…
Es proposa ampliar la dotació d’aparcaments segurs que s’implantaran properament arrel del projecte escollit als pressupostos participatius de 2018. A la proposta presentada al seu dia es plantejava una xarxa inicial de 30 aparcaments. El preu del mòdul d’aparcament, a l’incorporar un sistema de gestió intel·ligent i requerir escomesa elèctrica, s’ha encarit molt respecte la proposta que es va fer, i per això d’entrada només se’n podran instal·lar 9 mòduls.
Es proposa que amb els fons europeus, aprofitant que ja es té el plec per aquests 9 mòduls, es plantegi una ampliació de la dotació de la xarxa d’aparcaments amb almenys 36 mòduls més, per arribar a un total de 45, alguns dels quals poden ser independents i d’altres annexes als existents per ampliar-ne la capacitat. D’aquesta manera, la dotació actual dels 9 mòduls ja permetria justificar el 20% de finançament municipal a la mesura.
Podeu consultar més informació, sobre projectes que es reclamen i indicacions per a la manifestació, al dossier de la bicifestació.