El proper 14 de febrer se celebraran unes noves Eleccions al Parlament de Catalunya, en un moment certament complex, en que cal abordar la sortida de la crisi de la Covid-19 i fer front a l’emergència climàtica amb l’horitzó inajornable del 2030. La prevista arribada dels fons europeus per la reconstrucció obliga a identificar els projectes estratègics per avançar com a societat i com a país en l’actual situació, i es per això que resulta especialment interessant en aquesta ocasió analitzar quin paper i protagonisme es preveu per a la bicicleta des de les diverses candidatures en l’actual escenari electoral.
Des de FEM Bici, la plataforma agrupa les entitats de la bicicleta d’arreu del país, i de la que forma part Granollers Pedala, s’ha fet un document per analitzar quines propostes relacionades amb la bicicleta hi ha als programes electorals de les diverses candidatures.
A continuació un quadre resum de les propostes:
Aquests són els titulars (que trobareu desenvolupats al document) de la valoració general que es fa de la presència de la bicicleta als programes:
- Les polítiques de mobilitat amb bicicleta tenen poc pes al conjunt dels programes.
- Manca un projecte de xarxa pedalable d’àmbit nacional.
- Manca un plantejament institucional, estructural i instrumental per impulsar la bici a nivell de país.
- Poca transversalitat de les polítiques de la bicicleta.
- L’automoció manté el protagonisme en les polítiques de mobilitat, infraestructures i indústria.
- L’impuls a la bicicleta no es presenta com un projecte estratègic de país.
El document acaba amb 10 propostes de país sobre la bicicleta (al document les trobareu detallades):
- Ciutats i pobles pedalables
- Xarxa pedalable interurbana
- Intermodalitat bicicleta – tren i bus interurbà
- La bici als centres educatius.
- Promoció de la bici per desplaçaments a la feina.
- Indústria i sector de la bicicleta.
- Ciclologística
- Cicloturisme
- Compromís polític amb la bicicleta
- Capacitat d’execució de les polítiques de la bicicleta