Anàlisi de la qualitat de l’aire a Granollers durant el 2019

El passat  30 de gener de 2020 El9Nou publicava la notícia que Granollers y Mollet havien complert amb els límits legals de concentracions de PM10 i NO₂ durant el 2019, tant pel que fa a les mitges anuals com al màxim de superacions diàries dels límits diaris per a la salut humana. S’explicava que Granollers no supera els límits legals des de fa alguns anys. Aquesta és una informació positiva, sempre i quan no impliqui assumir que ja s’han fet els deures per reduir la mala qualitat de l’aire a la que es veu exposada gran part de la població de la ciutat de Granollers de forma sistemàtica durant diverses èpoques de l’any, i en determinades franges horàries.

Per mirar de comprendre una mica millor aquesta problemàtica a la nostra ciutat, hem analitzat les dades obertes de l’estació de mesurament de Granollers, i n’hem fet aquest informe, que no vol ser un document científic, sinó un esforç d’anàlisi fet des de la ciutadania, d’una problemàtica que considerem massa poc explicada i que volem contribuir a difondre per tal d’ampliar la població sensibilitzada respecte aquest tema.

Alguns aspectes rellevants de l’informe serien:

  • Es compleixen els límits legals per a NO₂ i PM10, però no hi ha una tendència decreiexent en els darrers anys. Pel que fa a PM10 la mitja anual és de 27μgr/m³, 7 punts per sobre del llindar de l’OMS (20μgr/m³).

00

  • Hi ha massa interrupcions en el registre de dades de l’estació de mesurament de Granollers. Més d’un 10% del 2019 no té registre de dades ( 897 h o 37,38 dies), i 2 de les interrupcions més llargues han coincidit amb episodis de contaminació.
    01
  • Hi ha un problema de mala qualitat de l’aire sistemàtica els matins laborables entre 8h i 11h del matí, sumant-se la punta de mobilitat obligada, amb l’entrada d’infants i adolescents als centres educatius, amb la distribució de mercaderies al nucli urbà. Per revertir aquesta punta matinal, caldrien mesures com evitar l’accés amb vehicle motoritzat als centres educatius i reduir l’entrada de vehicles pesants de distribució de mercaderies al nucli urbà amb sistemes d’última milla menys contaminants.0203
  • Els mesos hivern, en períodes lectius, és on es registren les concentracions més altes de contaminants, però durant tot l’any, la mobilitat obligada pot fer augmentar cap un 30% la concentració de contaminants en els mesos amb menys pluges.0405
  • No s’informa correctament de les puntes de PM10 per tal de prevenir els col·lectius més vulnerables, ja que el visor de dades de la Generalitat ofereix la mitja de les darreres 24h i no dels registres horaris anteriors. 07

Aquest canvi en la forma de visualitzar les dades es va produir el 27 de febrer de 2019 en ple episodi de contaminació per PM10, i sense cap avís ni informació. Només es pot accedir als registres horaris al portal de dades obertes, amb uns dies de decalatge. Aquesta forma de visualitzar les dades de PM10 tampoc no permet apreciar l’efecte de les puntes de mobilitat obligada sobre els nivells de PM10.06

  • La comunicació que s’ha ofert dels avisos preventius i dels episodis de contaminació per part de l’Ajuntament de Granollers durant el 2019 és millorable, en temps de resposta i en qualitat de la informació, en comparació amb altres administracions locals similars. En el primer dels episodis de febrer de 2019 no es va seguir el protocol d’actuació municipal que implica avisos a tots els equipaments amb població vulnerable.

Podeu descarregar l’informe complet amb aquest enllaç:

INFORME QUALITAT AIRE GRANOLLERS 2019

Posted on 18 febrer 2020, in General. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: