MOBILITAT SOSTENIBLE I SALUDABLE PER A UN DESCONFINAMENT SEGUR A GRANOLLERS

L’estratègia per evitar el col·lapse de sistema sanitari a causa de pandemia global ocasionada per la propagació del Covid-19 ha portat a una situació de confinament a ciutats i territoris de tot el món, també a Granollers.

El confinament ha fet reduir a mínims els desplaçaments, un fet que s’ha vist reflectit en un descens sense precedents dels nivells de contaminació a la ciutat. 

Tanmateix, el procés de desconfinament progressiu que es preveu, amb l’horitzó encara llunyà d’una vacuna, implicarà durant mesos el manteniment de diverses mesures per evitar rebrots i noves propagacions dels virus, entre elles el distanciament físic entre persones. 

Aquest fet comportarà canvis en les dinàmiques de mobilitat quotidianes, la més directe serà una reducció molt significativa de l’ús del transport públic, que pot provocar un repunt molt important de la mobilitat amb vehicle privat motoritzat amb centenars de milers de nous cotxes a la xarxa viària de la regió metropolitana, que ja abans del Covid-19 estava saturada a les hores punta. 

Això accelerarà de forma molt important la problemàtiques de la qualitat de l’aire i del canvi climàtic. És per això que cada cop més ciutats i països del món estan llegint aquesta situació com una oportunitat de transformació de la mobilitat als nuclis urbans i territoris metropolitans, donant major protagonisme als desplaçaments a peu i amb bicicleta.

Amb aquest propòsit, s’estan realitzant intervencions d’urbanisme tàctic orientades a ampliar els espais destinats a aquests modes durant el procés de desconfinament, amb els objectius de garantir els distanciament físic requerit entre persones, i d’avançar cap a una “nova normalitat” amb menys protagonisme del vehicle privat motoritzat.

En les actuals i futures fases de desconfinament caldrà assegurar que l’espai públic de tots els barris ofereix espais segurs que permeten el distanciament necessari per a les sortides amb infants, de gent gran, i per realitzar activitat física.

Considerem necessari que  la ciutat de Granollers s’afegeixi a aquesta tendència creixent i plantegi un pla de xoc amb intervencions per ampliar i estendre l’espai destinat a bicicletes i vianants a tota la ciutat i en les connexions amb altres municipis. 

Aspectes que considerem caldria prioritzar en aquest moment a Granollers:

  • Garantir que tant els vianants com les persones que circulin amb bicicleta es puguin desplaçar en els seus respectius àmbits, mantenint el distanciament físic de 2 metres.
  • Oferir espais segurs i adequats pels passejos amb infants i sortides per realitzar activitat física.
  • Comunicar a la ciutadania la recomanació de fer els desplaçaments a peu i amb bicicleta durant el procés de desconfinament.
  • Planificar el retorn a una “nova normalitat” amb més espai i protagonisme per a vianants i bicicletes als carrers de tots els barris de la ciutat, més enllà de l’illa de vianants del centre.

PROPOSTA DE MESURES PER IMPLEMENTAR EN ELS PROPERS 2 MESOS

  1. Granollers ciutat 30. Establir el límit de velocitat genèric a tota la ciutat a 30km/h, i només amb les excepcions en aquelles vies de la xarxa principal on estigui justificat mantenir-lo a 50km/h sempre que hi hagi una solució segregada per a bicicletes. 
  2. Ampliar l’espai destinat a vianants i bicicletes als carrers de la ciutat amb intervencions d’urbanisme tàctic seguint criteris d’aquest tipus:
    • Habilitar en els casos que sigui possible corredors pedalables en carrers amples de 2 o més carrils destinant els carrils drets a circulació de bicicletes o eixamplament de voreres.
    • En tots els carrers d’un sol carril, o d’un sol carril per sentit, sobretot amb voreres estretes inferiors a 2m, ampliar l’espai destinat a vianants i bicicletes, ja sigui eliminant franges d’aparcament, o convertint els carrers en residencials de prioritat invertida, destinant la calçada a vianants i bicicletes amb la senyalització i els elements necessaris que en limitin el trànsit de pas de vehicles motoritzats, deixant només el d’accés de veïns o comerços.
    • Les actuacions haurien de garantir la disponibilitat d’espais adequats per vianant i ciclistes a tots els barris de la ciutat.
    • Proposem tenir en compte els eixos pedalables previstos al PMUS, de forma que les intervencions temporals funcionin com a pas previ temporal a la implementació de les solucions previstes pel pla. 
  3. Accelerar el desplegament de les mesures de vianants i bicicletes del PMUS. A banda de les intervencions d’urgència reclamem que s’accelerin les actuacions del PMUS orientades a ampliar l’espai per a vianants i a configurar una xarxa pedalable a la ciutat. Demanem que s’estableixi un calendari d’execució d’aquestes actuacions per a que es puguin dur a terme en els propers 2 anys.
  4. Augmentar la dotació d’aparcaments per a bicicletes. Duplicar el nombre d’aparcaments exteriors en u invertida a la ciutat, habilitar espais d’aparcament segur a tots els aparcaments soterrats de la ciutat, i accelerar la implantació de la xarxa d’aparcaments segurs encara pendent dels pressupostos participatius de fa 2 anys.
  5. Coordinar les mesures amb els municipis veïns de la conurbació. Acordar les mesures amb els municipis de la conurbació per donar continuïtat i coherència a les actuacions (Les Franqueses, Canovelles, La Roca), especialment pel que fa a itineraris i corredors pedalables. 
  6. Impulsar la constitució d’un comitè d’emergència comarcal per estudiar l’habilitació de corredors pedalables en vies interurbanes entre poblacions de la comarca, i de connexió amb la Regió Metropolitana de Barcelona, de cara a oferir alternatives a la pèrdua de capacitat del transport públic ferroviari i per carretera, i evitar l’increment del vehicle privat motoritzat.
  7. Modificar la regulació semafòrica reduint el temps de pas dels vehicles motoritzats per evitar temps d’espera a vianants que propicien situacions de proximitat, i responent a una situació actual de menor trànsit de vehicles.
  8. Campanya municipal de promoció de la mobilitat a peu i amb bicicleta com a opció sostenible i saludable, a més de segura per evitar la propagació del virus, per acompanyar la implementació de les mesures. 
  9. Planificar el retorn a l’activitat docent als centres educatius de la ciutat pel curs vinent des d’un model de mobilitat que prioritzi els desplaçaments a peu i amb bicicleta, pacificant l’entorn d’escoles i instituts, i impulsant una formació sobre mobilitat i circulació segura amb bicicleta a centres de primària i secundària.
  10. Distribució sostenible a domicili dels comerços locals. Afavorir la incorporació de la venda online als comerços locals, i els sistemes de distribució a domicili amb mitjans sostenibles, com la ciclologística d’última milla de forma coordinada entre les diverses associacions de comerciants i mercats de la ciutat.

 

Posted on 12 Mai 2020, in General. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: